Web Development6 min

De ultieme checklist voor een lokaal vindbare website: 8 punten om na te kijken

Heeft je website meer klanten nodig? Deze 8-punten checklist loodst je door de belangrijkste aspecten van lokale vindbaarheid, van de eerste indruk tot SEO en conversie. Zo haal je de winst die je verdient.

T
Thomas
Founder & Digital Strategist
De ultieme checklist voor een lokaal vindbare website: 8 punten om na te kijken

De checklist voor een lokaal vindbare website: Wat je echt moet nakijken

Je hebt een website. Dat is goed. Je hebt er tijd en waarschijnlijk ook wat geld in gestoken. Maar hij levert niet de klanten op die je verdient of verwacht. En dat is frustrerend. Je werkt hard, levert kwaliteit, maar die online magneet die klanten moet aantrekken... die staat nog niet aan.

Laten we dit even van dichtbij bekijken. Een website die lokaal scoort, is geen technisch wonder. Het is gewoon een digitaal verlengstuk van jezelf en je bedrijf. Het gaat om een paar basiszaken die goed geregeld moeten zijn.

Hier zijn acht punten die je kan gebruiken om te zien waar jouw website nog winst kan halen. Alsof we even samen door je site klikken, met een kop koffie erbij.


1. Eerste indruk: Weet ik binnen 3 seconden wat je doet?

Dit is de meest simpele test. Je opent je homepage. Als nieuwe klant: weet je meteen wie je bent en wat je doet? Zonder scrollen. Zonder lange introteksten.

Denk aan de "Grunt Test". Dat is een term (uit het StoryBrand framework) die ze gebruiken om te kijken of je boodschap luid en duidelijk is. Als je website een bezoeker maar drie seconden geeft, moet die bezoeker met zekerheid kunnen antwoorden:

1.  Wat verkoop je precies?
2.  Hoe maakt het mijn leven beter?
3.  Wat moet ik nu doen?

Mooie foto’s zijn fijn, maar de boodschap moet duidelijk zijn. Zeg gewoon: "Ik ben de kapper in Brugge" of "Wij doen tuinaanleg in Gent". Geen vakjargon. Gewoon de taal die je klant spreekt.

2. Mobiele bruikbaarheid: Werkt het ook op de werf?

Bijna iedereen kijkt tegenwoordig op z’n telefoon. Dat is de realiteit (en ‘t is je vast al opgevallen). Je website moet perfect werken op een smartphone of tablet.

Probeer het zelf: kan je je menu makkelijk bedienen? Kan je het telefoonnummer aanklikken om meteen te bellen? Als je website er ingewikkeld of verschoven uitziet op je telefoon, haken mensen af. Dat is zonde, want zo mis je de klanten die even snel vanop de bank of onderweg zoeken.

3. Snelheid en prestatie: Hoe snel ben je binnen?

Niemand heeft geduld voor een trage website. Zeker niet als ze gehaast op zoek zijn naar een aannemer. Als jouw site er meer dan drie seconden over doet om te laden, is de bezoeker vaak al weg.

Het is handig om dit na te kijken via Google Pagespeed (https://pagespeed.web.dev/) Grote foto’s die niet geoptimaliseerd zijn, te veel onnodige toeters en bellen… dat vertraagt de boel. Een snelle website is gewoon een betere.

4. Structuur: Vinden ze de weg?

Een goede website is logisch opgebouwd. Je moet niet te veel moeten gissen.

Zijn je diensten duidelijk onderverdeeld? Zit het telefoonnummer op een vaste, makkelijk vindbare plek? Je hoeft geen gigantisch menu. Wat je aanbiedt, moet in een paar klikken bereikbaar zijn. Liefst binnen de 3 clicks (The three click rule). Een logische structuur zorgt ervoor dat bezoekers langer blijven en meer informatie vinden.

5. Vertrouwen en ‘social proof’: Wie ben je eigenlijk?

Lokaal gaat alles om vertrouwen. Mensen willen weten met wie ze in zee gaan.

Laat zien wie je bent. Een foto van jou aan het werk, een kort verhaal over waarom je dit werk doet. Voeg ook de bewijzen toe: eerlijke klantreacties of recensies. Dat noemen ze ‘social proof’. Je hoeft niet te overdrijven. Gewoon echt zijn. Dat bouwt vertrouwen op.

6. Vindbaarheid en SEO Basics: Word je gezien?

Je kunt nog zo’n mooie website hebben, als Google je niet kan vinden, mis je klanten. Hier gaat het niet om ingewikkelde trucjes, maar om de basis.

Gebruik de juiste lokale woorden in je teksten. Schrijf op je website dingen als: "Wij zijn elektricien in Kortrijk" of "Vraag een offerte aan voor dakwerken in de regio Antwerpen". Als je dat natuurlijk verwerkt in je teksten, versterk je de connectie tussen je website en de regio waar je actief bent.

7. Contact en conversie: Hoe makkelijk is dat eerste contact?

Je hebt een bezoeker overtuigd. Nu moet het eerste contact heel makkelijk zijn. Dat is conversie.

Is je telefoonnummer aanklikbaar? Heb je een eenvoudige contactpagina? Een formulier met twee velden is sneller dan een formulier met tien. Laat mensen kiezen hoe ze contact opnemen – bellen, appen, of mailen. Hoe minder kliks, hoe beter.

8. Automations: Laat je website voor jou werken

Dit is een stukje handigheid dat je veel tijd bespaart. Je website moet voor jou werken, zelfs als je met een klant bezig bent.

Denk aan kleine automatiseringen. Bijvoorbeeld: als iemand een contactformulier indient, stuur je automatisch een korte, vriendelijke e-mail terug. Zoiets als: "Bedankt voor je bericht, ik antwoord zo snel mogelijk." Dat voelt menselijk, professioneel en geeft de klant een goed gevoel. Goed geregeld, toch?


De basis voor een website die wél klanten oplevert

Je hoeft niet alles te vernieuwen. Vaak zijn kleine aanpassingen genoeg om een groot verschil te maken.

Want uiteindelijk telt dit:

  • Een duidelijke boodschap.
  • Eenvoudig contact.
  • Vertrouwen.

Als je één keer "nee" antwoordt op de testvragen, weet je meteen waar je winst ligt.

Dan begint je website eindelijk te doen wat jij al lang verdient: klanten opleveren.


De Ultieme Checklist: Waar staat jouw website?

Wil je zelf de test doen om te kijken waar jouw website nu staat op al deze acht punten (Eerste indruk, Snelheid, SEO, Conversie en meer)?

Ik heb een korte vragenlijst gemaakt die deze onderwerpen met je doorloopt. Je krijgt na afloop meteen een overzicht van de punten waar je nog winst kunt halen. Geen verkooppraat, gewoon duidelijk advies.

Wil je weten waar jouw website staat op deze 8 punten? Vul zelf de checklist in, en je weet het resultaat binnen een paar minuten!

Vul zelf de checklist in.

Tags:

Web DevelopmentWebsite TipsDigitale zichtbaarheid verbeterenLokale SEOLeadgeneratie

Klaar om jouw digitaal fundament te versterken?

Laten we kennismaken en kijken hoe we jouw bedrijf kunnen helpen groeien.